Lederskab
Start med at ansætte dem du selv vil følge. Dem hvor I sammen bliver bedre.
Du får dem ansat via din historie omkring dig og dit firma der gør, at de vil arbejde for, og med dig, på den mission I skal på.
Undervejs har du der mange bolde i luften. Og hvordan du jonglerer dem, det kan du blive klogere på lige her.
- Ledelse
- Din omverden
- Lederskab
Kommunikation er bare en svær ting.
Der er 5 grundlæggende ting du skal kunne som leder.
Det bedste du kan gøre er at droppe den klassiske hierarkiske ledelsesform. For hvorfor, blot fordi du er leder, er du den, der har alle de kløgtige ideer?
Du har jo ansat nogen som kan noget.
Og hvis du vil have værdi af din investering i kollegaer, så gælder det da om, at de kan give dig værdi. Ikke?
Med de briller på, så er der 5 ting du skal kunne.
Vær en god kommunikator: Alle skal vide klart og præcist hvor I er på vej hen. Hvad er historien med hvor I er nu, hvor I skal hen og hvorfor.
Vær en god lytter: Som sagt i starten. Hvis du lytter mere, og giver plads til det, så får du også mere innovation, fremdrift og arbejdsglæde i dit firma. Her er det en god ide med en vis formfaktor når ideer præsenteres. Fx via De 5 elementer du finder i e-bogen. For hvordan påvirker ideen alle elementerne i firmaet?
Vær autentisk: Dette indebærer helt simpelt, at du er oprigtig og ærlig, og villig til at erkende dine egne fejl og lære af dem. Fejl er, også, vejen frem.
Vær en god rollemodel: Du skal selvfølgelig selv vise den adfærd og de værdier, som du ønsker andre skal efterleve. Dernæst sæt teten for idéudviklingen, at det er kollektivet der er stærkt. At det er de bedste ideer der vinder, uagtet hvem der kom med den.
Vær bevidst om din rolle: Din rolle er 3 ting. Det er at gøre alle bedre, sætte en retning og være i stand til at tage i mod feedback.
Så ud og skab din (og jeres) succes.