Log Ind Skab din succes konto ikon
Start din vækst

NZhero1920x1080

    SoMe2-516653199-1600x610

    Sociale Medier, og hvordan du bruger dem i din forretning

    Vi ved alle, at sociale medier kan blive en vigtig kanal, men det kan være en svær opgave at komme i gang med.

    Hvad skal man poste? Hvor ofte skal man gøre det? Hvornår på dagen er det bedst? Hvordan laver jeg gode billeder og videoer? Hvilket socialt medie skal man fokusere på? Hvad hvis jeg ikke får nogle likes? Behøver jeg virkelig at gøre det?

    Der er mange spørgsmål. Jeg håber, at du om 10 minutter har lidt mere klarhed om hvordan du kan komme i gang.

    Sociale medier har 2 formål

    Hvorfor skal du bruge sociale medier? 

    Før vi dykker ned i hvordan vi rent praktisk griber opgaven an, er det vigtigt at forstå hvorfor det er vigtigt, og hvor de sociale mediers plads ligger i dit marketing mix.

    Sociale medier tjener hovedsageligt 2 formål:

    01--RGB Skab opmærksomhed om dit brand 

    02--RGB Skab tillid til dit brand 

     

    Du er nødt til at tilpasse dine posts til miljøet på den enkelte platform

    Skab opmærksomhed om dit brand 

    Jo flere mennesker, der kender til dig, jo flere “triller ned” igennem din salgstragt, og ender med at handle med dig. Og jo flere nye mennesker du når ud til, jo flere kan du “nurture” via dine sociale medier. 

    Hvis man vil skabe opmærksomhed handler det i høj grad om, at lave indhold, der:  

    01--RGB Er relevant til en specifik målgruppe 

    02--RGB Er tilpasset den enkelte platform 

    At det skal være relevant bør i høj grad give sig selv. Hvis du kan give en indsigt, lære folk noget nyt, eller give et anderledes perspektiv, kan du fange folks opmærksomhed. 

    Jo mere relevant du kan gøre det, jo bedre kan du fastholde folks opmærksomhed. 

    Det er dog ikke nok, at det er relevant - det skal også tilpasses den enkelte platform. 

    Det går ikke, at poste TikTok danse-videoer på LinkedIn - og du du vil ligeledes heller få meget succes hvis du poster et billede af dine medarbejdere med en lang tekst på TikTok. 

    Du kan sagtens poste indhold med det samme budskab på tværs af flere platforme, men du er nødt til at tilpasse det miljøet på den enkelte platform.

     

    Hvorfor er du dygtig?

    Hvorfor skal jeg stole på dig?

    Er der andre som mig, der handler med dig? 

    Skab tillid til dit brand 

    Det andet formål med dine sociale medier er at skabe tillid til dit brand.  

    Når du først har fanget folks opmærksomhed, om det er via sociale medier, annoncer, eller mund-til-mund, vil mange gerne vide mere om dig.  

    Hvorfor er du dygtig? Hvorfor skal jeg stole på dig? Er der andre som mig, der handler med dig?  

    Det er her dine sociale medier spiller en vigtig rolle.  

    At følge dig eller dit brand, er et lavt commitment. Folk skal ikke af med en email adresse, eller betale noget for dig. De skal blot klikke follow/subscribe/connect, og så kan de følge med i de ting du laver.  

    Her kommer vi tilbage til, at det indhold du laver skal være underholdende og relevant.

     

    Vælg din platform og begynd at poste

    Sådan kommer du i gang med sociale medier 

    Det kan være svært at finde ud af hvordan du kommer i gang.  

    Vælg din platform 

    Hvis ikke du er gået med at lave indhold til sociale medier endnu, er første skridt at vælge din platform. 

    Prøv at vælge en platform du selv benytter og forstår. Det vil gøre det lettere for dig, at lave indhold, der passer til miljøet på den platform. 

    Begynd at poste 

    Din aktivitet på sociale medier kan deles op i fire niveauer, fra en nystartet “content creator” til en høj-effektiv, social media maskine.  

    01--RGB Post noget på en platform 

    1. Første skridt er, at vælge en platform, og  bare poste et eller andet. Så er du i gang.  

    02--RGB Post noget med en frekvens

    1. Vælg en platform du kan lide og forstår, og post fast. Det kan være 1 gang ugentligt, dagligt, etc. 

    03--RGB Post fast, på flere platforme 

    1. Du følger din fast post-frekvens, og gør det på tværs af alle de platforme, der er vigtige for din virksomhed. 

    04--RGB Maksimer dit output på platformene 

    1. Post 1-2 gange på feedbaserede platforme (Facebook/Instagram/LinkedIn Feeds), og 2-5 gange på short-form platforme (Facebook/Instagram Reels, TikTok, YouTube Shorts, etc)  

    Vigtigt: Se aldrig længere end 1 skridt fremad. Det kan virke overvældende at kigge på niveau 4, hvis du ikke engang er nået til niveau 1. Kig kun 1 skridt fremad. 

     

    Vælg din platform og begynd at poste

    5 gode råd

    Når du går i gang, kan du hurtigt komme til at bruge tid på ting, der ikke gør en stor forskel. Jeg har derfor lavet en liste over hvilke ting du bør fokusere på, samt hvilke du ikke bør bruge energi på.  

    01--RGB Gør dit bedste, men vær ikke perfektionist. Det første stykke tid handler om at lære og finde din stemme, og uanset hvor længe du bruger på at finpudse dit indhold i dag, vil det du laver om 6 måneder være 10x bedre (og lavet på den halve tid). 

    02--RGB Har du en nogenlunde ny telefon, er den god nok til billeder og video. Som en ekstra fordel, så kan du redigere dit indhold direkte på telefonen i stedet for, at skulle overføre på tværs af flere devices. 

    03--RGB Sørg for ordentligt lys og lyd. Film i naturligt lys, hvis muligt, og optag lyd via air-pods eller andre headset, hvis ikke du har en mikrofon. 

    04--RGB Prøv ikke at pitche for meget. Hvis du prøver at sælge til dine følgere hele tiden mister de interessen og stopper med at følge med. Og når du pitcher, så sørg for, at det er relevant ift. det indhold de har set. 

    05--RGB Få idéer fra din målgruppe. Hold øje med hvad folk kommenterer på dine opslag, og dine konkurrenters opslag. Lav indhold, der svarer på deres spørgsmål eller bekymringer, og du vil aldrig løbe tør for idéer. 

    Skribent på indlægget

    Rasmus Henningsen

    Montem

    RasmusHenningen